اهمیت BI در تصمیم گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها

اهمیت BI در تصمیم گیری‌های استراتژیک سازمان‌ها

هوش تجاری (BI) به سازمان‌ها کمک می‌کند تا عملکردی، مالی و ارزیابی را تجزیه و تحلیل کنند تا تصمیم‌گیری بهتر انجام شود و کارایی و کیفیت تصمیم‌گیری‌ها را بهبود بخشد، هزینه‌ها را کاهش دهند و سودآوری را افزایش دهند.

اهمیت BI در تصمیم گیری استراتژیک سازمان‌ها

تصمیم رشد سازمان‌ها به صورت زیر ساختاری کشف شده است:

  1. سطح عملیاتی : پایین‌ترین سطح انجام فعالیت‌های تجاری یک سازمان است. این فرآیندها در دفعات بالا و به صورت تکراری در رده‌های پایین سازمان انجام می‌شوند و معمولاً با حجم کمی از داده‌ها سروکار دارند. تصمیمات گرفته شده در این سطح غالباً در حوزه مسائل ساخت‌یافته و توسط مدیران رده پایین می‌شود. نتایج حاصل از این تصمیمات، تأثیرات کوتاه‌مدت و خرد در سازمان دارند.

  2. سطح تاکتیکی : مربوط به عملیاتی است که در حوزه مدیران میانی انجام می شود. این عملیات می‌تواند شامل عملیات در گزارش پایین، نحوه انجام آن، جمع‌آوری و نهایتاً دسته‌بندی داده‌های جمع‌آوری تصمیمات مفید میان‌مدت سازمان باشد. تصمیمات گرفته شده در این سطح غالباً در حوزه مسائل نیمه‌ساخت‌یافته و توسط مدیران میانی گرفته می‌شود.

  3. سطح استراتژیک : بالاترین سطح تصمیم گیری کلان سازمان است که توسط مدیران رده بالا گرفته می‌شود. این نوع تصمیم گیری ها در دفعات کم و در دوره های طولانی انجام می شود، اما ممکن است با حجم بالایی از اطلاعات و پردازش های همراه باشد. تصمیمات گرفته شده در این سطح غالباً در حوزه مسائل غیراختصاری و توسط مدیران ارشد انجام می شود و نتایج حاصل از آن تأثیرات بلندمدت و کلانی در مسیر حرکت سازمان دارند.

کاربرد هوش تجاری (BI) در تصمیمات استراتژیک

هوش تجاری (BI) می‌تواند به افزایش کارایی کلی سازمان و بهینه‌سازی‌ها کمک کند. این سیستم‌ها روی برخی از ویژگی‌های مهم مالی و سایر موارد مهم دیگر در افزایش کارایی سازمان‌ها گرفته می‌شوند.

برنامه های مختلف کاربردی در مقاطع مختلف سازمان، باعث ایجاد تفاوت هایی در ابزارها، تکنیک ها و زیرساخت های مورد نیاز برای هر یک از آن ها می شود. استفاده از ابزارهای تحلیلی و هوشمند بیشتر در سطح بالا انجام می‌شود که نیازمند پردازش‌های بالا با میزان دسترسی انبوهی از اطلاعات در استراتژیک و تاکتیکی بیشتر از عملیاتی شدن است. بخش عملیاتی هوش تجاری بیشتر وظیفه جمع آوری اطلاعات و ذخیره سازی آن ها را در پایگاه داده های ویژه بر درمان انجام می دهد.

با استفاده از BI، سازمان‌ها می‌توانند عملکرد سازمان، محصولات، خدمات، بازار، مشتریان و رقبا را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کنند تا در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک کمک کنند. سیستم هوش تجاری با تحلیل داده‌های موجود و عملکرد آینده، پیش‌بینی‌ها در تصمیم‌گیری استراتژی‌ها، انتخاب راه‌حل و تصمیم‌گیری در ویژگی‌های خاص منابع و ارتباط با مشتریان یاری می‌کند.

مثال های استفاده از BI

  1. تجزیه و تحلیل و تحلیل داده های مشتریان : سازمان می‌توان با استفاده از BI، الگوهای خرید، نیازها و رضایت مشتری را بررسی کرد.

  2. داده‌های مالی : مدیران می‌توانند عملکرد مالی سازمان را تحلیل کنند و در تصمیم‌گیری‌های خود داده‌های بهره‌برداری مالی از آن‌ها انجام شوند.

نتیجه گیری

به طور کلی، استفاده از هوش تجاری در تصمیم گیری استراتژی های سازمان ها، باعث بهبود کارایی و کیفیت تصمیم گیری ها، کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری سازمان ها می شود.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)