هفت دلیل که اعضای تیم مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرند و راهکارهای رهبران برای مقابله با آن‌ها

هفت دلیل که اعضای تیم مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرند و راهکارهای رهبران برای مقابله با آن‌ها

اعضای تیم به دلایلی چون نداشتن شخصیت، وضوح، تعهد، صلاحیت، اعتماد به نفس، ارتباط و شجاعت از مسئولیت‌پذیری خودداری می‌کنند. رهبران با وضوح‌بخشی، مربیگری، فرهنگ‌سازی و تعیین پیامدها می‌توانند این مشکلات را حل کنند.

هفت دلیل که اعضای تیم مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرند و راهکارهای رهبران برای مقابله با آن‌ها

کارها انجام نمی‌شود مگر اینکه افراد مسئولیت را بر عهده بگیرند. در سازمان‌ها، رهبران و اعضای تیم باید مسئولیت پیشبرد چشم‌انداز و کل سازمان را بر عهده بگیرند. اما چرا اعضای تیم گاهی از مسئولیت خود چشم‌پوشی می‌کنند؟ چه چیزی باعث می‌شود که وقتی همه چیز رو به راه است، آن‌ها عقب بکشند؟ در حالی که دلایل می‌تواند متعدد باشد، در اینجا هفت دلیل رایج وجود دارد:

  1. نداشتن شخصیت

برخی از اعضای تیم به دلیل شکاف شخصیتی مسئولیت نمی‌پذیرند. به زبان ساده، آن‌ها فاقد صداقت، اخلاق کاری و تعهد برای انجام آنچه درست است، می‌باشند. اگر یکی از اعضای تیم فاقد شخصیت باشد، همیشه مستعد بهانه‌گیری خواهد بود. رهبران باید به سرعت با این شکاف‌های شخصیتی مقابله کنند و تغییری را که فوراً لازم است، اعمال کنند.

  1. عدم وضوح

مواقعی وجود دارد که یکی از اعضای تیم به دلیل عدم شفافیت در مورد انتظارات، مسئولیت را بر عهده نمی‌گیرد. این طور نیست که آن‌ها نمی‌خواهند کاری را که درست است انجام دهند، بلکه هرگز به آن‌ها توضیح روشنی از نقش، انتظارات، اهداف یا ضرب‌الاجل داده نشده است. این امر به ویژه در هنگام ورود اعضای جدید تیم رایج است.

مهارت‌های رهبری و مدیریت تیم: راهنمایی برای موفقیت در محیط کار

  1. عدم تعهد

مشاهده می‌شود که اختلال در عملکرد تیم زمانی شروع می‌شود که اعتماد وجود نداشته باشد. این شکاف اعتماد ترس از تعارض ایجاد می‌کند، به این معنی که وقتی تصمیم‌گیری در مورد جهت‌گیری سازمان گرفته می‌شود، اعضای تیم عدم تعهد را نشان می‌دهند، زیرا هرگز احساس راحتی نمی‌کنند که تصمیم بگیرند. به بیان ساده، ترس از درگیری (ناشی از عدم اعتماد)، تصمیمی را ایجاد می‌کند که مردم نمی‌توانند آن را بپذیرند. نتیجه چیست؟ هنگامی که اعضای تیم تعهدی ندارند، در نهایت از پاسخگویی در مورد تصمیم خودداری می‌کنند، که منجر به بی‌توجهی به نتایج می‌شود. به همین دلیل است که فرهنگ بازخورد بسیار مهم است.

  1. عدم صلاحیت

برخی از اعضای تیم مسئولیتی بر عهده نمی‌گیرند زیرا مهارت لازم برای انجام کاری را ندارند. موضوع خواستن نیست، بلکه توانایی آن است. در نتیجه، بهانه می‌آورند، سر و صدا می‌کنند، یا راه‌هایی برای به تأخیر انداختن تلاش و عمل پیدا می‌کنند. به جای اعتراف به چیزی که نمی‌دانند یا نمی‌توانند انجام دهند، وانمود می‌کنند، یا بدتر از آن، سرزنش می‌کنند. به همین دلیل است که رشد شخصی مداوم، توسعه حرفه‌ای و مربیگری رهبری بسیار مهم است.

  1. عدم اعتماد به نفس

عدم اعتماد به نفس می‌تواند از چیزهای مختلفی مانند ناامنی‌های شخصی یا شکست‌های گذشته ناشی شود. هنگامی که اعتماد به نفس کاهش می‌یابد، اعضای تیم می‌توانند وارد یک حلقه نابودی شوند که در آن عدم اعتماد به نفس آن‌ها منجر به تأخیر در عمل می‌شود که منجر به عدم پیشرفت می‌گردد و در نهایت کمبود اعتماد را تشدید می‌کند. به همین دلیل است که تشویق و باور مداوم در اعضای تیم خود بسیار مهم است.

  1. عدم اتصال

گاهی اوقات در عدم ارتباط با سایر اعضای تیم، افراد از مسئولیت پذیری دور می‌شوند. تحقیقات گالوپ نشان می‌دهد که برای افزایش کارایی اعضای تیم یک دوست صمیمی در محل کار داشته باشند. بدون احساس ارتباط و رفاقت، کار به‌عنوان یک بار سنگین می‌شود و از احساس کاهش می‌یابد.

  1. نداشتن شجاعت

در نهایت، برخی از اعضای تیم به دلیل نداشتن شجاعت مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرند. به عبارت دیگر، آن‌ها بیش از حد می‌ترسند که ریسک کنند، مکالمه سختی داشته باشند یا با مسائلی که نیاز به توجه آن‌ها دارد، روبرو شوند. در نتیجه، آن‌ها کاری را که باید انجام شود به تأخیر می‌اندازند. آن‌ها به کسی نیاز دارند که در مورد ترس‌هایشان با او صحبت کنند، و امیدهای آن‌ها را با شناسایی مراحل آسان بعدی تشویق کند. گاهی اوقات مراحل بزرگ و ترسناک را فقط باید به تکه‌های کوچکی تقسیم کرد.

راهکارهای مقابله با شکاف‌های مسئولیتی

بنابراین، درمان این هفت شکاف مسئولیت چیست؟ هر یک منحصر به فرد است، اما به طور کلی، چهار راه اصلی برای کمک به یک عضو تیم برای مسئولیت‌پذیری و غلبه بر شکافی که آن‌ها را تضعیف می‌کند وجود دارد.

  1. وضوح

اگر عضو تیم فاقد وضوح باشد، وظیفه شما به عنوان رهبر این است که آن را ارائه دهید. آن‌ها نمی‌توانند ذهن شما را بخوانند، بنابراین حتماً شرح نقش، انتظارات و پاسخ‌هایی را که ممکن است داشته باشند، مشخص کنید. با ارائه شفافیت، ابهامات را از بین می‌برید و به اعضای تیم کمک می‌کنید مسیر رو به جلو را ببینند.

رهبری موثر: کلیدی برای موفقیت تیم

  1. مربیگری

برای بسیاری از شکاف‌های مسئولیت، مربیگری بهترین قدم اول است. به عنوان مثال، زمانی که فقدان شایستگی، اعتماد به نفس، یا شجاعت وجود دارد، ممکن است عضو تیم فقط به یک مربی عملی نیاز داشته باشد تا آن‌ها را به پیش ببرد. آن‌ها به کسی نیاز دارند که به آن‌ها ایمان داشته باشد، دیدگاهی ارائه دهد، بینش‌های کلیدی ارائه دهد و به آن‌ها کمک کند قدم بعدی درست را بردارند.

  1. فرهنگ

اعضای تیم به فرهنگی نیاز دارند که برای روابط، مسئولیت‌پذیری و بازخورد ارزش قائل باشد. روابط به شما کمک می‌کند کمبود ارتباط را برطرف کنید و مسئولیت‌پذیری و بازخورد به شما در رفع کمبود تعهد کمک می‌کند. وقتی این پویایی‌ها بخشی از فرهنگ شما باشد، پنهان شدن در پشت بهانه‌های مسئولیت را سخت‌تر می‌کند.

  1. پیامدها

در نهایت، با برخی از مسائل مربوط به مسئولیت، باید پیامدهای شکست در تغییر را واضح و محدود کنید. به عنوان مثال، مسائل مربوط به شخصیت باید فوراً مورد توجه قرار گیرد. زمانی برای تأخیر وجود ندارد و نیاز به تغییر فوری است. اعضای تیم باید بدانند که اگر تغییری در یک مهلت مشخص اتفاق نیفتد، چه عواقبی در پی خواهد داشت.

رسیدگی به شکاف‌های مسئولیت آسان نیست، اما وقتی رهبران این کار را انجام می‌دهند، احترام بقیه اعضای تیم افزایش می‌یابد. نه تنها بهره‌وری افزایش می‌یابد، بلکه شتاب سازمانی و سلامت تیم نیز افزایش می‌یابد.

برای خرید کتاب کلیک کنید

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)