اهمیت پیاده سازی هوش تجاری برای ارتقای عملکرد سازمانی
اهمیت پیاده سازی هوش تجاری برای ارتقای عملکرد سازمانی
هوشمندی تجاری (Business Intelligence) به عنوان یک ابزار مفید در دنیای کسب و کار شناخته میشود. در عصر حاضر، توانایی اجرای فروشندگی و بهرهوری بهینه در زمان کوتاه، یکی از عوامل اساسی برای موفقیت در بازارهای پویا است. در روزگار حاضر، سازمانها در مواجهه با موقعیتهایی هستند که برای بقائشان، نیازمند بهرهگیری از سیستمهای مدیریت دادهمحور (Data-driven) می باشند. با استفاده از مبانی هوش تجاری، سازمانها قادر خواهند بود تا در دنیای پویا و رقابتی بتوانند به روزرسانی سیستمهای خود در زمان کوتاه و با توجه به نیازهای بازار، بهبود پیشبینی و صرفهجویی در هزینهها را تجربه کنند.
تعریف هوشمندی تجاری برای همه متفاوت است. برای بسیاری از سازمانها، هوشمندی تجاری بهمعنای یک ابزار محاسباتی است که در پردازش باکیفیت و بهینه دادهها به کار میرود. از دید متخصصان IT، هوشمندی تجاری بهمعنای سیستمهای هوشمند گزارشدهی نیز می باشند.
هوش تجاری در سازمان، کلیه کاربران و همین طور روابط بین آنان را در نظر دارد تا زنجیره ارزش بنگاه به کمال پوشش داده شود و فرآیندی از قلم نیفتد.
این جنبه از هوشمندی تجاری علاوه بر آن، میتواند کمک کند تا دادههای سازمان و نیازهای آن در تحلیلها و گزارشها به دقت بیشتری معرفی شود.
امروزه، هوشمندی تجاری معمولاً به جای بهرهگیری از ابزار گزارشدهی ساده، به وسیله دستیابی به دادههای تحلیلی به جوابهایی حرفهای و پیشبینیهای اطمینانبخش از سوی کاربران، تبدیل شده است. به صورت خلاصه، هوشمندی تجاری ابزاری است که گزارشدهی، بودجهبندی، تحلیل و بهرهگیری از داده را بهبود میبخشد.
همچنین، هوشمندی تجاری یک شاخه از زمینه هوش مصنوعی بهشمار میرود که در آن، مفاهیم هوش مایکرویف و دادهکاوی نیز نقش دارند. در این حوزه، شاخص هوشمندی تجاری ابزاری است که به کمک کامپیوتر، دادههای موجود در سیستمهای اطلاعاتی را تحلیل و به سوالات مطرح شده پاسخ میدهد.
هوشمندی تجاری، در سازمانها، به پیاده کردن الگوهای مدیریت و تنظیم و ترتیببندی رویدادها کمک میکند. هدف از ارائه خدمات هوشمندی تجاری، کمک به کاربران در ارائه پاسخهایی درباره فعالیتهای سازمان و رشد آن است. هوشمندی تجاری ابزار مهمی در مدلهای بنیادی عملکرد، کاربردهایی مانند پاسخ به سیاستهای مدیریتی و توسعه فرایند کسب و کار است.
هوشمندی تجاری از ویژگیهای هوش کسب و کار جزءهایی نظیر هوش مصنوعی، تحلیل داده و بازیابی پایگاه داده را دربرمیگیرد. این موضوع منجر به افزایش قابل ملاحظهای در بهرهوری سازمانها و ارتقای تصمیمگیری در عملیات روزمره میشود. همچنین، با استفاده از هوشمندی تجاری، سازمانها برای پیشبینی و برنامهریزی وضعیتها در آینده، بهکارگیری راهحلهای جدید و فراهمکردن راه حلهای بهبود در شرایط شناختهشده ی روبرو میشوند.
با توجه به اهمیت هوشمندی تجاری در کسبوکار، پیادهسازی آن در سازمانهای متفاوت، توجه و پیگیریهای گستردهای را به خود اختصاص داده است. اینروش کمک میکند تا دادههای سازمانی درست و به فوریت زمانی که مورد نیاز است، به کاربران مربوطه ارائه شود و در ایجاد و بالا بردن نتایجی کافی برای همکاران سازمان نقش مؤثری برعهده دارد.
زمانی هوش تجاری نقش کلیدی را در سازمان بر عهده خواهد داشت که عملکرد به دقت مورد ارزیابی قرار گرفته و استانداردها و برنامه های کاربردی – راهبردی و تحلیلی – عملیاتی هوش تجاری به فرهنگ سازمانی آن کسب و کار تبدیل شده باشد. درنهایت برای تحقق این آرمان باید متدولوژی هوش تجاری( BI و مهارت های آن) در بدنه سازمان مستقر شود.
حضور هوشمندی تجاری در یک سازمان، به منظور بهبود کارایی، صرفهجویی در هزینههای شرکت، بهبود مهارتها و تسهیل پردازش دادهها، کمک میکند تا تصمیمات در کمترین زمان ممکن و با قابلیت اطمینان بیشتری گرفته شود. در کل، هوشمندی تجاری ابزار بسیار قدرتمندی است که در توسعه دادهها، دستیابی به حافظه اطلاعاتی کارآمد و بهبود فرآیندهای فعالیتهای کسبوکار، نقش مؤثری دارد.