10 استراتژی برای رهبران جهت کمک به بهبود کار تیمی
10 استراتژی برای رهبران جهت کمک به بهبود کار تیمی
«رهبری برای اعمال باشکوه مانند تاجگذاری نیست بلکه وظیفه اصلی رهبری بهمنظور متمرکز نگه داشتن اعضای تیم خود بر روی یک هدف و ایجاد انگیزه به جهت انجام تمام تلاش خود برای دستیابی به آن است؛ بهخصوص زمانی که میزان مخاطرات بالاست و عواقب آنها واقعاً مهم است. این امر در مورد زمینهسازی برای موفقیت دیگران و سپس ایستادن و اجازه دادن به آنها برای درخشش است.»
چهچیزی یک رهبر بزرگ را میسازد؟
زمانی که کریس هادفیلد فرماندهی ایستگاه فضایی بینالمللی را بر عهده داشت، متوجه شد هدف از آن، جستوجوی عظمت فردی برای خوب جلوه دادن خود نیست. در عوض او دریافت که رهبری عالی به معنای ایجاد افراد در اطراف شماست: اعتماد به آنها، توانمندسازی آنها و در نهایت، توانمندسازی آنها برای مشارکت در تخصص خود، بهطوری که برایند تیم بتواند بیش از مجموع اجزای خود باشد.
به عبارت دیگر، رهبری مؤثر و پرورش فرهنگ کار گروهی مؤثر، دستبهدست هم میدهند.
اهمیت کار تیمی و رهبری
چرا کار تیمی و رهبری مهم است؟ این دو با هم شفافیت را برای تیم شما فراهم میکنند و مستقیماً روی چشمانداز شرکت شما تأثیر میگذارند.
اما این نتایج در عمل چگونه بهنظر میرسند؟ و مهمتر از آن، چه اقداماتی را میتوانید هر روز انجام دهید تا به موفقیت تیم خود کمک کنید؟
در اینجا به بررسی ویژگیهای برتر یک رهبر خوب پرداخته و بهدنبال آن به تشریح 10 روشی میپردازیم که به کمک آنها میتوانید به اعضای تیم خود کمک کنید تا با یکدیگر بهتر و منسجمتر کار کنند.
ویژگیهای رهبر خوب
خلق یک محیط کار تیمی با ایجاد اعتماد و رابطه آغاز میشود. با اینکه تیمها میخواهند از آنگونه رهبر پیروی کنند اما بهترین رهبران دارای خصوصیات زیر هستند (بدون توجه به سبک رهبری یا شخصیت آنها).
ارتباط دهنده قوی
رهبر بودن ذاتاً مربوط به افراد است؛ بله، شاخص عملکرد کلیدی (KPI) و موارد دیگری برای ارائه وجود دارد، اما شما KPI را رهبری نمیکنید: شما افراد را هدایت میکنید.
با در نظر گرفتن این موضوع، شاید هیچ ویژگی برای یک رهبر بهاندازۀ مهارتهای ارتباطی مؤثر ارزشمند نباشد. رهبر هر روز با اعضای تیم خود ارتباط برقرار خواهد کرد: ایجاد انگیزه، آموزش، اصلاح و صدها مورد دیگر.
اگر شما یک رهبر موقعیتی هستید (یا دارای یک نقش غیررهبری هستید) که در این زمینه اعتمادبهنفس ندارید، سرمایهگذاری در آموزش یا سایر روشهایی را در نظر بگیرید که به بهبود و کسب اعتمادبهنفس شما کمک میکنند.
هوش هیجانی (EQ)
در اینجا صحبت از کار با افراد است. رهبران باید بتوانند احساسات دیگران، از جمله سیگنالهای غیرکلامی و متنی را درک کنند و با آنها سازگار شوند. رهبران بزرگ فراتر از شناسایی صرف احساسات در دیگران هستند - آنها مهارتهای نرمی دارند تا به دیگران کمک کنند که از طریق واکنشهای عاطفی قوی راه خود را مدیریت کنند و تیمها و افراد را بهسمت نتایج درست سوق دهند.
هوش هیجانی یا EQ مهارتی حیاتی برای هرکسی - بهویژه رهبران- است که با دیگران کار میکند و زمانی که یک تیم را در پنج مرحله توسعه تیمهدایت میکنید، داشتن هوش هیجانی ضروری است. شما از این مهارتها در تمام طول دوره و بیشتر از همه در مرحله «طوفان» استفاده خواهید کرد.
تحلیل
همچنین رهبران قوی تمایل به نشان دادن مهارتهای تحلیلی قوی دارند. یک رهبر تحلیلی میتواند وضعیت را ارزیابی کند، مسیرهای ممکن و نتایج احتمالی را در نظر بگیرد و مسیری را ترسیم کند که به احتمال زیاد به موفقیت منجر خواهد شد.
این مجموعه مهارتها بدون توجه به نقش شما، ارزشی را فراهم میکند و هرچه اختیارات یک فرد بیشتر باشد، ارزش بیشتری پیدا میکند.
معرفی 10 روش که رهبران میتوانند به مدیریت تیم خود کمک کنند
فراتر از این ویژگیها یا ویژگیهای رهبران مؤثر، هر رهبر میتواند گامهایی عملی برای رهبری بهتر تیمها و تشویق کار گروهی بیشتر بردارد. اجرای یک یا چند ایده از این 10 ایده را در طول هفته آینده امتحان کنید.
1) تقویت ارتباط باز و صادقانه
محیطی را ایجاد کنید که در آن صراحت و صداقت در تمام جنبههای ارتباطی تشویق شود. از اعضای تیم خود بخواهید نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در مورد موانع سر راه خود صحبت کنند. بازخورد بخواهید (گوش کنید) و از پرسیدن سؤال خود نترسید (در واقع در اینجا پنج مورد وجود دارد که باید به تمرینات معمولی خود اضافه کنید). بیشتر از همه، اطمینان حاصل کنید که اعضای تیم شما درصورت نیاز مسیر روشنی به اتاق شما دارند.
ابزارهای ارتباطی مفید
دو تا از ابزارهای ارتباطی مفید در رابطه با تقویت ارتباط باز و صادقانه عبارتاند از:
- Slack or Teams: ارتباطات ناهمزمان باز و چت تجاری مبتنی بر کانال.
- Teamwork.com: یک پلتفرم مدیریت پروژه که به تیمها کمک میکند تا کار و گردش کار را درک کنند و در مورد آنها ارتباط برقرار کنند.
2) ایجاد اهداف مشترک
در آغاز، اهداف باید بهوضوح تعیین و تعریف شوند. انجام صحیح این کار در ابتدا ممکن است کمی زمان و برنامهریزی اضافی را به خود اختصاص دهد، اما سود قابلتوجهی را بههمراه دارد. برای بهترین نتایج لازم است این موارد را در نظر داشته باشید:
- تیم باید اهداف را بپذیرد (پس آنها را با هم برنامهریزی کنید).
- همه افرادی که درگیر هستند باید با آنچه موفقیت بهنظر میرسد، همسو باشند (بنابراین KPIهای دقیق را در ابتدا مشخص کنید).
- رهبران باید تیم را در طول فرایند تأیید کرده و از آن حمایت کنند (بنابراین مرتب بررسی کنید و درصورت نیاز راهنمایی ارائه دهید).
اهمیت KPI و OKR
همانطور که با تیمهای خود به هدفگذاری میپردازید، قرار دادن آن اهداف در چارچوبی مشخص و پایهگذاری آنها بر اساس معیارها و دادههای واقعی، به شما کمک میکند. OKRها (اهداف و نتایج کلیدی) این چارچوب را فراهم میکنند، درحالیکه ردیابی شاخصهای عملکرد کلیدی مناسب (KPI) معیارها و دادههایی را برای آنچه تیم شما درحالحاضر انجام میدهد، به شما ارائه میکند.
OKRها ذاتاً مشارکتی هستند و میزان مشارکت تیم را تقویت میکنند. همچنین آنها موفقیت را بهخوبی تعریف میکنند: نتایج کلیدی بهسمت هدف منتهی میشود یا بهعنوان نقاط عطف در طول راه عمل میکند.
3) موفقیتها را جشن بگیرید
تشویق کار خوب تیم! هرگز فراموش نکنید از تلاشهای تیمی، ایدهها یا اهدافی که بهدست آمدهاند، تمجید کنید. موفقیتهای تیم خود را با مشارکت جمعی به اشتراک بگذارید و آنها را برای رهبری قهرمان کنید. شما حتی میتوانید یک ناهار یا شام را برای پیروزیهای بزرگ ترتیب دهید که در آن هریک از اعضای تیم میتوانند دستاوردها را به اشتراک بگذارند. هرطور که انتخاب میکنید لحظه را مشخص کنید و آن را با هم انجام دهید.
راههای سرگرم کننده برای جشن گرفتن موفقیتها
- اتمام موفقیتآمیز یک پروژه را با گردشی (در شرکت) جشن بگیرید.
- تیمهای توزیع شده یا مجازی نمیتوانند با هم بیرون بروند، اما میتوانند از فعالیتهایی مانند «اتاق فرار مجازی» لذت ببرند.
- از ابزارهای تشخیص دیجیتال یا ستایش (مانند تیمهای مایکروسافت) استفاده کنید.
- مشارکتکنندگان سرآمد را با جایزهای ملموس (نشان، جایزه و غیره) برجسته کنید - در این حالت با ایجاد «جایزه»ای معنادار و درعینحال ارزانقیمت، دست به خلاقیت بزنید.
- برای جشن گرفتن موفقیتهای کوچکتر با تیمهای داخلی، صرف غذا همیشه گزینهای مناسب است.
4) به اعضای تیم اجازه دهید تا مشکل را حل کنند
بهجای تحمیل راه حل، اعضای تیم را تشویق کنید تا به طوفان فکری بپردازند و پیشنهادات خود را توسعه دهند. با دادن فضایی به تیم خود (فیزیکی، استعاری، یا حتی مجازی با فضاهای کار تیمی) برای یافتن راه حل مناسب و پیشنهاد ایدههای خود، میتوانید اعضای تیم را به تفکر خلاق، توسعه اعتمادبهنفس و تقویت حس مالکیت، تشویق کنید.
نکات مفید برای حل مسئله
- قبل از اینکه کسی شروع به حل مشکل کند، مطمئن شوید که میتواند مشکل را دوباره بیان کند.
- بیشتر از آنچه فکر میکنید لازم است گوش کنید.
- فضا را برای همهء طرز فکرها فراهم کنید تا بتوانند موضع خود را مطرح نمایند و از آن دفاع کنند.
- اعضای تیم را تشویق کنید تا خودشان به تصمیمی مشترک برسند.
- اگر پیشنهاد ارائهشده شکست خورد، بهعنوان یک رهبر، لازم است با آرامش و قاطعیت راه حل را انتخاب کنید و دلیل تصمیمگیری خود را نیز توضیح دهید.
5) منابع و آموزش کافی را فراهم کنید
یک رهبر بزرگ فقط به اعضای تیم خود کمک نمیکند تا کارهای فعلی خود را انجام دهند بلکه رهبران بزرگ به آنها کمک میکنند تا فضایی را برای پیشرفت بهمنظور توسعه مهارتها و پیشرفت شغلی خود شناسایی کنند. با فراهم کردن منابعی که برای برتری و رسیدن به سطح بعدی نیاز دارند، از اعضای تیم خود حمایت کنید.
ابزارهای نصب برای انتقال بدون درز
- برای ایجاد الگوها و برنامههای داخلی با منابع انسانی کار کنید، به این ترتیب فرایند بین مدیران هماهنگ است.
- BambooHR Onboarding فرایند را سازماندهی و خودکار میکند.
- Wistia پلتفرمی عالی برای ایجاد محتوای ویدئویی مارکدار (برای آموزش ویدئویی و نصب داخلی) است.
6) خود را مسئول نگه دارید
ممکن است در زمان رهبری شما، همهچیز همیشه بهخوبی پیش نرود یا حتی چند تماس بد داشته باشید. لازم است به یاد داشته باشید که شما فقط یک انسان هستید. وقتی همهچیز اشتباه میشود، هنگامی که پروژهای از مسیر خارج میشود، زمانی که دامنه بهطور ناگهانی تغییر میکند، وقتی اتفاقی غیرمنتظره رخ میدهد، لازم است رودررو با آن روبهرو شوید. مسئولیت را بر عهده گیرید و با اعضای تیم خود برای رسیدگی به مسائل و بازگشت به هدف، کار کنید.
نکات پاسخگویی
- با انجام بهموقع وظایف خود، مهارتهای مدیریت زمان مؤثر را نشان دهید. انجام این کار بیانگر مهارتهای رهبری قوی است و به کل تیم شما نشان میدهد آنچه موعظه میکنید را در عمل نیز اجرا مینمایید.
- درصورت ضرورت عذرخواهی کنید، چه از اعضای تیم یا گروه بزرگتری از اجتماع. عذرخواهی یک رهبر آسیبپذیری و میزان شفافیت را نشان میدهد. با این عمل نشان خواهید داد که هنوز روی شایستگیها و ضعفهای خود کار میکنید و مایلید زمانی که اشتباه میکنید، به آن اعتراف کنید.
- نهفقط به اتمام کار بلکه روی نتایج تمرکز کنید. میتوانید تمام کادرهای فهرست کارهایتان را علامت بزنید، اما اگر تیم شما به نتیجه مناسب نرسد، کل تیم - و شما - در تقصیر شریک هستید. این جمله که «من نقش خودم را انجام دادم»، ذهنیت وظیفهمحور را نشان میدهد اما «چگونه میتوانیم بهتر عمل کنیم» یا «چگونه میتوانم کمک کنم»، تمرکز بر نتایج را منعکس میکند.
اگر میخواهید از مدیری خوب به سطح مدیری عالی ارتقا پیدا کنید خواندن کتاب از مدیر خوب به مدیر عالی را از دست ندهید.
لینک خرید کتاب از مدیر خوب به مدیر عالی
7) چشم خود را روی تصویر بزرگ نگاه دارید
بهعنوان یک رهبر، لازم است تعادلی بین بزرگنمایی جزئیات و کوچکنمایی برای دیدن تصویر بزرگ ایجاد کنید. به عبارت دیگر، اطمینان حاصل کنید که تیم شما وظایف روزمره را بدون از دست دادن اهداف کلی که برای رسیدن به آنها کار میکنید و اینکه چگونه تیم در رسیدن به آن اهداف کمک میکند، انجام میدهد.
این اقدامی متعادلکننده است، اما یکی از اقداماتی است که هر رهبر بزرگ باید یاد بگیرد که چگونه آن را انجام دهد.
دلیل اهمیت حفظ تفکر تصویر بزرگ
مانند تمرکز بر نتایج، تفکر تصویری بزرگ نیز تمام روز را به تعقیب خرگوش یا خاموش کردن آتش نمیگذراند. بله، آتش باید خاموش شود، اما یک نفر باید مسئول تمرکز مجدد تیم به محض پاک شدن دود باشد. اگر بتوانید تمرکز صحیح را حفظ کنید، تیم خود را تثبیت کرده و به آنها کمک میکنید تا همافزایی پیدا کنند.
8) قدری همدلی نشان دهید
«بیشتر مردم فکر میکنند همدلی چیزی است که شما فقط با دوستان و خانواده دارید، اما در واقع، در تجارت نیز همدلی در اولویت است.»
ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت
به گفتۀ Simon Sinek نویسندۀ کتاب «رهبری الهامبخش»، همدلی «مهمترین ابزار در جعبه ابزار یک رهبر است». اگر بهسادگی بپرسید «آیا همهچیز خوب است؟»، این امر نشان میدهد که شما به عضو تیم اهمیت میدهید و این عمل به ایجاد روابط کمک میکند.
نمونههایی از رویکردهای همدلانه
- اگر کارمندی در دفتر شما شروع به گریه کند، هرچیزی که در بالای دستورکار قرار داشت، خودبهخود در انتهای اولویتها قرار میگیرد. لحن خود را ملایم کنید و بپرسید چه کمکی میتوانید انجام دهید.
- وقتی مشکلات عملکردی پیش میآیند (مثلاً، یکی از اعضای تیم دیر شروع بهکار میکند)، قبل از اینکه به عواقب آن بپردازید، علت را جویا شوید. ما پیشنهاد نمیکنیم که در مورد رفتار نادرست، آزادانه عمل کنید اما پیشنهاد میکنیم از یک کارمند در مورد عوامل مؤثر در تأخیر سؤال کنید.
- وقتی اعضای تیم ناامید هستند، مستقیماً به سراغ راه حلها نروید. ابتدا دلیل ناامیدی را مشخص کنید - علت اصلی را پیدا کنید و آن ناامیدی را تأیید کنید. سپس شما آمادۀ بهکارگیری راه حلها هستید.
9) روابط قوی یک به یک ایجاد کنید
برگزاری جلسات یک به یک، راه بسیار خوبی برای یک رهبر تیم بهمنظور ایجاد روابط است. همچنین چنین جلساتی به هریک از اعضای تیم اجازه میدهد تا برای پیشرفت شخصی، خود را مطرح کنند یا مسائلی را به بحث گذارند که مانع از عملکرد بهتر آنها میشود. به آنچه اعضای تیم میگویند گوش داده و تمام تلاش خود را برای حمایت از آنها انجام دهید.
نکاتی برای ایجاد رابطه
- نوشیدن قهوه با رئیس: اعضای تیم را برای صرف قهوه بیرون ببرید (معمولاً دو نفر در یک زمان طبیعیتر از یک به یک بهنظر میرسد). در مورد کار صحبت نکنید بلکه در مورد سگها، بچهها و سرگرمیهایشان بپرسید و در مورد خودتان بگویید (تیمهای مجازی = استراحت مجازی قهوه، زمان «غیرمولد» با رئیس را محدود کرده است.)
- جلسه بدون ساختار شروع شود: خیلی سریع وارد دستورکار جلسات تیم یا بخش نشوید. عمداً در آغاز چند دقیقه را برای مکالمه بدون ساختار بگذارید که این امر میتواند منجر به تیمسازی بداهه شود. این شروعهای بدون ساختار بهطور طبیعی شخصاً کار میکنند - افراد شروع به صحبت میکنند و روابط رشد میکنند. در خصوص تیمهای مجازی، ممکن است لازم باشد سؤالاتی را مطرح کنید (مثلاً: «کسی این آخر هفته کاری هیجانانگیز انجام میدهد؟»).
10) ایجاد احترام
رهبران بزرگ به طرق مختلف به اعضای تیم احترام میگذارند، بهویژه با درگیر شدن با تیم و کار با آنها. رهبران بزرگ از اعتراف به اشتباه یا ریسک کردن نمیترسند. آنها درک میکنند که احترام از طریق همدلی، شفقت و اعتماد بهدست میآید.
علت اهمیت احترام متقابل در یک سازمان
بهطور کلی اعضای تیمها به رهبری که به آنها احترام نمیگذارد، اعتماد نمیکنند یا به میل خود از او پیروی نمیکنند. درصورت تهدید، آنها با انزجار از رهبر پیروی میکنند، اما این راهی برای ایجاد فرهنگی مثبت نیست. بهدست آوردن این احترام، کلیدی برای جلب اعتماد اعضای تیم است.
در روی دیگر سکه، اعضای تیم که میدانند برای مدیرشان محترم هستند، انگیزه و قدرت بیشتری برای انجام کارهای زیادتر و کار با استقلال افزونتر دارند.
با Teamwork.com تیم خود را بهسمت موفقیت هدایت کنید
بهطور کلی، رهبر بودن چالشهای جدید و دائمی را به وجود میآورد اما با داشتن این 10 استراتژی، اکنون نقشه راهی بهسمت کار تیمی، ارتباطات و اعتماد بهتر دارید.
یکی دیگر از مؤلفههای اعتماد و کار گروهی، دیده شدن است. وقتی کاملاً واضح است که چهکسی، چه کاری و چرا انجام میدهد، تیمها میتوانند با سرعت بیشتر به جلو حرکت کنند.
Teamwork.com این دید را در پروژهها فراهم میکند، رمز و رازها را روشن میکند و به همۀ اعضای تیم اجازه میدهد تا با هم برای رسیدن به هدفی مشترک کار کنند.