حسابداری مجتمع های تجاری
حسابداری مجتمع های تجاری چگونه است ؟
حسابداری مجتمع های تجاری یکی از مباحثی است که در مدیریت مجتمع های تجاری مطرح می شود. حسابداری مجتمع های تجاری باید به گونه ایی انجام شود تا با کمترین میزان سرمایه گذاری بیشترین سود را نصیب افراد کند. در حسابداری مجتمع های تجاری یک مرکز هزینه در نظر می گیرند. مرکز هزینه عبارت است قسمت هایی از یک ارگان و یا سازمان که در هر بخش از آن هزینه می شود. در حسابداری مجتمع های تجاری باید به میزان درآمد و هزینه توجه کافی نمود.
برای اینکه درک درستی از حسابداری مجتمع های تجاری داشته باشیم، در ابتدا باید مفهوم هزینه را به درستی درک کنیم. هزینه در حسابداری مجتمع های تجاری در مقابل در آمد قرار می گیرد. درآمد مجتمع های تجاری همان حق شارژ ساکنین و مالکین مجتمع می باشد که به صورت ماهیانه از آنها اخذ می شود. محاسبه ی هزینه ی شارژ در مجتمع های تجاری روش ها ی مختلفی دارد. در برخی از مجتمع های تجاری هزینه ی شارژ بر اساس متراژ واحد ها از افراد اخذ می شود، واحد هایی که متراژ بالاتری دارند هزینه ی شارژ بیشتری را خواهند پرداخت. البته در پرداخت شارژ واحدهای تجاری به طبقه، نوع فعالیت و امکانات مجتمع مانند استفاده از پارکینگ و انباری نیز توجه می شود.
حسابداری مجتمع های تجاری و مفهوم هزینه
در حسابداری مجتمع های تجاری منظور از هزینه مجموع مخارجی است که صرف می شود تا مجتمع تجاری و فعالان اقتصادی به هدف اقتصادی خود برسند. در یک مجتمع تجاری افراد مجبور هستند تا با اختصاص دادن هزینه هایی کسب و کار خود را رونق بخشند. از این رو سعی می شود تا شیوه ایی را بکار گیرند تا با کمترین میزان هزینه بیشترین میزان سود را داشته باشند. هزینه هایی که در حسابداری مجتمع های تجاری به آن پرداخته می شود را می توان به این صورت بیان کرد: هزینه های مربوط به سیستم های حفاظتی مانند سیستم های اعلان و اطفاء حریق، سیستم های دوربین های مداربسته، هزینه ی مربوط به دستمزد کارکنان مجتمع مانند تیم حفاظتی ، کارکنان خدمات نظافتی و بهداشتی، هزینه های مربوط به تاسیسات گرمایشی و سرمایشی، پرداخت هزینه های جاری مانند آب، برق و تلفن، پرداخت هزینه ی بیمه ی مربوط به ساختمان، کارکنان و ... .
در حسابداری مجتمع های تجاری هزینه به عنوان اصلی ترین فاکتور برای حفظ و نگهداری سرمایه در نظر گرفته می شود، به همین دلیل است که در حسابداری مجتمع های تجاری سعی می شود تا از یک برنامه ی دقیق حسابداری استفاده شود تا بتواند در راستای حفظ سرمایه از آن استفاده کنند.
در حسابداری مجتمع های تجاری هزینه ها را به دو دسته تقسیم می کنند. گروه اول هزینه های ثابت هستند که همانطور که از نامش پیدا است همواره دارای میزان و مبلغ مشخصی است . این هزینه ها تحت نوسانات بازار نیست و باید در موعد مقرر خود پرداخت شود مانند پرداخت دستمزد کارکنان مجتمع های تجاری و یا هزینه های مربوط به آب و برق و تلفن و ... .
گروه دوم مربوط است به هزینه های متغیر در مجتمع های تجاری که تحت تاثیر نوسانات بازار قرار می گیرند. هزینه های متغیر ارتباط مستقیمی با میزان سود و زیان فعالان اقتصادی در مجتمع های تجاری را دارد.