تمام قوانین در رابطه با مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری را بدانید

تمام قوانین در رابطه با مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری را بدانید

قوانین در رابطه با مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری به جزئی ترین مسائل در رابطه با مجتمع ها می پردازد. این قوانین به افراد راجع به احترام به حریم شخصی، استفاده از مشاعات، تعمیرات و هزینه ها توضیحات واضح و شفافی می دهد.

تمام قوانین در رابطه با مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری را بدانید.

از ابتدایی ترین قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری انتخاب مدیر است. مدیر معمولا به مدت دوسال می تواند عهده دار این وظیفه باشد. قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری  این اجازه  را به ساکنین  می دهد تا یکی از افراد ساکن در ساختمان را به عنوان مدیر انتخاب کنند و یا بنا به تصمیم هیئت مدیره شخصی خارج از ساختمان را برای مدیریت در نظر  گرفته شود. در اساسنامه هایی که برای مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری تهیه می شود به کلیه قوانین در رابطه با جلسات عمومی ساختمان، مشاعات و قسمت های خصوصی مجتمع و هزینه های مشترک اشاره می شود و کلیه افراد ملزم به رعایت کردن آن می باشند.

از جمله قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری تعهدی است که مالک و مستاجر نسبت به اداره ی مجتمع می دهند. در این راستا مستاجر و مالک هر دو دارای تعهد یکسانی برای اجرای قوانین دارند.

 

 یکی دیگر از  قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری  تعیین مدیر است. بر طبق قانون هر مجتمعی که بیش از سه مالک داشته باشد باید توسط مدیر و یا مدیرانی اداره شود. مدیر در مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری وظایفی دارد که می توان به این موارد اشاره کرد: حفظ و نگهداری مجتمع، دریافت حق شارژ و پرداخت هزینه ها، مستند سازی از امور مالی مجتمع، بیمه کردن مجتمع در برابر آتش سوزی و حوادث، محاسبه ی شارژ هر واحد بر اساس متراژ و برخورداری از امکانات مجتمع مانند انبار و پارکینگ و برخورد با مشترکینی که حق شارژ خود پرداخت نمی کنند.

قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری در رابطه با مشاعات چگونه است؟

قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری  به استفاده یکسان افراد از مشاعات اشاره دارد. بر طبق قانون قسمت هایی از ساختمان مانند حیاط، پشت بام، راهرو و راه پله، زمین مجتمع حتی اسکلت آن، نمای بیرونی مجتمع، آسانسور، تاسیسات مشترک مانند سیستم های سرمایشی و گرمایشی مرکزی، انشعابات مشترک در آب و برق، فضای سبز مجتمع، لابی من ها و ... به عنوان مشاعات محسوب می شوند و همه ی افراد نسبت به آن مسئول می باشند و حق استفاده از آن را دارند و هیچ فردی حق تصرف شخصی آن را ندارد.

 

قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری به بخش های اختصاصی یک ساختمان نیز اشاره میکند. بر این اساس هر قسمتی از مجتمع که دارای سند مالکیت بوده جزء اموال شخصی فرد محسوب می شود و دیگران بدون اجازه ی وی حق استفاده از آن را ندارند. برای مثال اگر پارکینگ و یا انباری در سند مالکیت شخصی از ساکنین مجتمع باشد.حق بهره وری از آن فقط مربوط به مالک است.

قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری این آزادی را به افراد اعم از مالک و مستاجر می دهد که به میل خود از واحد تحت اختیار استفاده کند به شرطی که اختلالی در نظم، امنیت و آرامش مجتمع بوجود نیاورد در غیر این صورت قانون اجازه فعالیت به شخص را نمی دهد.

قوانین مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری اجازه ی ایجاد تغییرات در داخل ملک خصوصی را به فرد می دهد. بر طبق قوانین شخص می تواند ملک خود را به دیگری اجاره دهد که البته مالک باید مستاجر را از اساسنامه مجتمع آگاه کند و مستاجر نیز ملزم به رعایت قوانین مندرج در اساسنامه است. مالک می تواند قسمت های اختصاصی ملک خویش را تعمیر و بازسازی کند مشروط بر اینکه آرامش مجتمع را بر هم نزند و اختلالی در آمد و شد ها بوجود نیاورد و آلودگی های صوتی و محیطی خود را کنترل کند. نگهداری قسمت های اختصاصی هر ملک در مجتمع فقط بر عهده ی شخص مالک است.

اگر به دنبال مدیریت بهتر و آسایش بیشتر هستید اصلا خواندن کتاب مدیریت حرفه ای ساختمان را از دست ندهید.

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)