راه حل قانونی عدم پرداخت هزینه های مشترک ساختمان

راه حل قانونی عدم پرداخت هزینه های مشترک ساختمان

رعایت قوانین در مورد پرداخت هزینه های مشترک ساختمان، به جلوگیری از قطع خدمات مشترک و بهبود فرهنگ آپارتمان نشینی و روابط صمیمی تر بین همسایگان کمک می کند.

راه حل قانونی عدم پرداخت هزینه های مشترک ساختمان

حل و فصل اختلافات و استفاده از راه حل قانونی در مورد عدم پرداخت هزینه های مشترک ساختمان، ممکن است برای افراد مشکل ساز و پیچیده به نظر برسد. یکی از مسائلی که متأسفانه هنوز در فرهنگ آپارتمان نشینی به خوبی جا نیفتاده، پرداخت هزینه های مشترک ساختمان (حق شارژ) است.

البته ساختمان هایی که از مدیریت قوی و ابزار لازم برای اعمال مجازات های قانونی بهره می برند، به آسانی می توانند این معضل رارفع کنند. اما در برخی از مجتمع های مسکونی (بخصوص مجتمع های کوچک با واحدهای آپارتمانی محدود)، مدیران نمی توانند برخورد مناسب و ضمناً مقتدرانه ای با این مشکل داشته باشند.

برای ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی در ساختمان خود و آشنایی کامل با نحوه محاسبه و پرداخت هزینه های ساختمان، کتاب مدیریت حرفه ای ساختمان را مطالعه کنید.

برای خرید کتاب مدیریت حرفه‌ای ساختمان اینجا کلیک کنید.

مدیریت ساختمان

ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان ها، تکلیف مدیر مجموعه را در این باره تعیین کرده است، به نحوی که او با ساکنان بدهکار فقط با این ترتیب باید رفتار کند:

مدیریت ساختمان ابتدا باید با ذکر مبلغ بدهی و صورت ریز آن، بدهی مالک یا استفاده کننده از آن را از طریق اظهارنامه رسمی مطالبه کند.این اظهارنامه توسط دفتر دادگاه به مالک آپارتمان و یا استفاده کننده بدهکار ابلاغ می شود و دریافت کننده موظف است ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ آن، بدهی خود را بپردازد.چنانچه ساکن بدهکار ظرف مهلت مقرر، سهم بدهی خود را نپردازد. مدیر ساختمان می تواند به تشخیص خود و با توجه به امکانات موجود در ساختمان از ارائه خدمات مشترک نظیر شوفاز، آب گرم (نه آب سرد) تهویه مطبوع،برق،گاز و ... به او خودداری کند. در واقع نخستین ضمانت اجرای عدم پرداخت سهم هزینه های مشترک پس از ابلاغ اظهارنامه، قطع خدمات مشترک است.

ذکر این نکته ضروری است که مدیر ساختمان پیش از اقدام رسمی در مراجع ذیصلاح و ابلاغ اظهارنامه، حق ندارد مالک یا استفاده کننده بدهکار را از خدمات مشترک محروم کند.

ضمناً، در صورتی که عدم ارایه خدمات مشترک،ممکن یا مؤثر نباشد (مثلاً ساختمان فاقد شوفاژ خانه است و یا در صورت وجود شوفاژخانه، شیر فلکه آب گرم برای تک تک واحدها تعبیه نشده است) مدیر یا مدیران اینگونه مجتمع های مسکونی می توانند به مراجع قضایی شکایت کنند.دادگاه نیز موظفند این گونه شکایت ها را خارج از نوبت، رسیدگی و واحد بدهکار را از دریافت خدمات موکول به پرداخت هزینه های مشترک و معوق، محروم کند.

در نتیجه، رعایت قوانین و تعهدات قانونی علاوه بر حفظ منافع شخصی، به سامانه قانونی کشور نیز کمک می کند. از طرف دیگر، رفع این مشکلات باعث بروز روابط خوب و صمیمی تر بین همسایگان خواهد شد

امیدوارم، توضیحات تا همین حد کافی بوده باشد، اما شخصاً امیدوارم این مشکلات از طریق فرهنگی حل شود و به راه حل قضایی نیازی نباشد.

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)