تقویت مهارتهای حرفه ای استفاده از ایمیل در بازاریابی
شفافیت کامل در جمع آوری آدرس
قانون CAN- SPAM شما را تشویق می کند تا از مشترکانتان برای ارسال ایمیل تجاری تأیید مثبت داشته باشید. اما حرفه ای تر این است که زمان درخواست اجازه اقدامات دیگری نیز برای شفافیت کامل این روند انجام دهید. با اجرای توصیه های زیر از مشتریان به صورت حرفه ای تأیید بگیرید.
- برای ارسال ایمیل به هرجایی و هرکسی که آدرسش را می گیرید، به طور شفاف اجازه بخواهید.
فرقی نمی کند که با مشتریان بالقوه کارت پستال تبادل می کنید، یا به طور شخصی و یا از طریق فرمی در وبسایت آدرس ایمیل جمع می کنید. به هر حال باید به طور شفاف برای کل کار از مشتریان اجازه گرفته باشید. خوب است که سابقه ای از ایمیل های درخواست اجازه از مشتریان را نگهداری نمایید تا اگر با شکایتی قانونی مواجه شدید، به آنها رجوع کنید.
- اگر از گزینه ی لیست ایمیل در فرم های وبسایت استفاده می کنید، همه ی این گزینه ها را به عنوان پیش فرض تیک نخورده نگه دارید.
برای نمونه اگر در وبسایت از فرم حمل کالا برای جمع آوری ایمیل استفاده کنید، کاری کنید که خریداران برای اضافه کردن ایمیل شان به هر لیست غیرشخصی یک گزینه را تیک بزنند.
- برای تمامی مشترکان جدید لیست ایمیل، پیام خوشامدگویی بفرستید.
دقت کنید ایمیل خوشامدگویی در طول ۲۴ ساعت پس از اولین ثبت نام حتما به دست مشتری برسد. این ایمیل باید شامل اطلاعات خصوصی و توضیحی درباره ی تعداد ایمیل ها و نوع ایمیل هایی باشد که قرار است مشتری دریافت کند.
- به طور منظم ایمیل های یاد آوری درخواست اجازه بفرستید تا مطمئن شوید مشترکان ليست هنوز به دریافت ایمیل علاقه مندند.
می توانید نامه های تجاری منظم بفرستید یا جملات کوتاهی در بالای ایمیل تان ضافه کنید و از مشترکان بخواهید علایقشان را تأیید کنند.
به مخاطبتان اجازه دهید از دریافت ایمیل انصراف دهد
قانون CAN-SPAM شما را ملزم می کند ایمیل تان شامل بخشی باشد که به مخاطب اجازه دهد از دریافت ایمیل های بعدی انصراف بدهد. اما این قانون مشخص نمی کند چه روش هایی برای فرایند درخواست های انصراف مناسب است از مشترکان بخواهید در پاسخ به ایمیل های شما، درخواست انصراف احتمالی خود را اعلام کنند. انصراف مشتری های بالقوه و مشتریان قدیمی را به طور دستی پیگیری کنید. هرچند این روند در مورد لیست های طولانی ممکن است خسته کننده باشد.
حرفه ای ترین و خودکار ترین شیوه برای انصراف از اشتراک، استفاده از شرکت سرویس دهنده ای است که با یک کلیک هرکسی را که درخواست حذف میدهد به طور خودکار و دائمی از لیست کلیدی ایمیل ها حذف می کند.
بیشتر شرکت های سرویس دهنده ی معروف به طور خودکار پیوند لغو اشتراک تک کلیکی را به ایمیل هایشان اضافه می کنند و زمانی که مشترک روی آن کلیک می کند سرویس دهنده به طور خودکار او را حذف می نماید. یا وضعیت مشترک را در پایگاه داده ها به حذف شده تغییر می دهد. بدین ترتیب ارسال ایمیل به مشترک، درجا قطع می شود.
ایجاد شیوه ی لغو اشتراک تک کلیکی، به مشترکان لیست ایمیل در زمان ثبت نام اطمینان خاطر می دهد و آنها را تشویق می کند ایمیل شما را متمایز از ایمیل اسپم کنندگانی بدانند که از روشهای ثبت نام مشکوک استفاده می کنند.
ارسال محتوای ایمیل در راستای انتظارات مخاطبان
قانون CAN- SPAM محتوای ایمیل های ارسالی به مشترکان لیست را مشخص نمی کند. بهترین کار ارسال ایمیل با محتوایی مطابق انتظارات و علایق مشتریان است. در زیر نکات زیر توجه کنید. از آنها می توانید در هماهنگی انتظارات مشترکان لیست ایمیل و ارسال ایمیل هایی با محتوای مطابق با انتظارات و علایق آنها، کمک بگیرید.
- در روند ثبت نام توضیح مختصری درباره ی محتوای ایمیل و تناوب ارسال آن اضافه کنید.
برای مثال اگر قرار است خبرنامه ای ماهانه با تخفیف های منظم برای لیست ایمیل تان بفرستید، فرم ثبت نام می تواند شامل جمله ای به شرح زیر باشد:
این ثبت نام به شما امکان می دهد به طور منظم خبرنامه ی ایمیلی ماهانه را دریافت کنید. همچنین تخفیف های ویژه برای خرید کالاهای ما را نیز دریافت نمایید.
- تنها محتوایی را بفرستید که مشترکان لیست منتظر آن هستند.
برای مثال اگر مشترکان لیست آدرس هایشان را در اختیارتان قرار داده اند تا نکاتی دربارهی خدمات شما دریافت کنند، برای آنها پیشنهادهای خرید را نفرستید. مگر اینکه در ضمن همین قسمت، از آنها در این مورد اجازه داشته باشید.
- به مشترکان لیست ایمیل تان اجازه دهید علایقشان را خودشان انتخاب کنند.
اگر می خواهید ایمیل های مختلفی با محتویات متفاوت مانند کوپن تخفیف و دعوتنامه ارسال کنید، لیستی شامل تمام این موارد در اختیار مشترکان قرار دهید تا هنگام ثبت نام از بین آنها انتخاب کنند. حتما راهی برای تغییر لیست علایقشان در اختیار مشترکان قرار دهید، مثل پیوندی به پروفایلشان در هر ایمیل.
نتیجه: برای رعایت استانداردهای حرفهای در بازاریابی ایمیل، شفافیت در جمعآوری آدرس از مشتریان پیشنهاد می شود. برای اطمینان از اجازه مشتریان، توصیه می شود که گزینه ارسال ایمیل تجاری به همه تیک خورده نباشد و اطلاعاتی در مورد نوع ایمیلهایی که قرار است دریافت کنند در زمان ثبت نام بیان شود. پس از ثبت نام، باید به مشترکان خوش آمدگویی نامه ارسال شود و پس از آن، باید به طور منظم ایمیل های یادآوری درخواست اجازه برای ارسال ایمیل ارسال شود. همچنین باید به مخاطب اجازه داده شود از دریافت ایمیل های بعدی انصراف دهد. نهایتاً، محتوای ایمیل باید به انتظارات و علاقه مندی مخاطبان در راستای بازاریابی سازگار باشد.