چگونگی رفتار با همکار آزاردهنده
چگونگی رفتار با همکار آزاردهنده
همکاری که شما را آزار میدهد، به روزهای کاری شما آسیب میزند و باعث افت کیفیت کاری شما میشود.
این افراد را موذی مینامیم زیرا مستقیماً حرف نمیزنند و بهصورت آشکار عمل نمیکنند و مهاجم هستند. آنها به هر ترتیب حتی به بهای ضررزدن به دیگران، بهدنبال کسب خواستههایشان میباشند، این افراد هرگز مستقیماً عمل نمیکنند. آدمهای موذی مهاجم به روش غیرمستقیم تلافی میکنند تا نتوانید مچ آنها را بگیرید، بهعنوان مثال پروژهای را که به شما مربوط است نیمهکاره انجام میدهند یا به تأخیر میاندازند یا آن را با ایراد انجام میدهند. این افراد معمولاً چنین بهانههایی میآورند: «من فراموش کردم. » «نمیدانستم باید برای این تاریخ انجام شود.» «نمیدانستم باید این کار را انجام دهم.»
فرد موذی مهاجم فردی آرام به نظر میرسد که در ظاهر مایل به کمک و همراهی با شماست. این افراد اغلب گلهای نمیکنند، به شما لبخند میزنند و آرام هستند. این افراد با ایجاد اختلال در برنامههای شما و همچنین با صحبتکردن پشت سر شما مقاصدشان را پیش میبرند. آنها هرگز خواستههایشان را صریح مطرح نمیکنند و سپس از شما انتقام میگیرند زیرا توقعات مبهمشان را برآورده نکردید. دو راهبرد اساسی در مواجهه با این افراد به شرح زیر است:
-
اعتماد نکنید
برای انجام هیچ کار حساسی به آنها اعتماد نکنید. اگر کارفرما هستید این شخص را استخدام نکنید و اگر همکار او هستید، سعی کنید از او دوری کنید. دلیل اصلی این مسئله این است که شما هیچوقت نمیتوانید بدانید او چه زمانی احساسات واقعیاش را نسبت به شما نشان خواهد داد. اغلب مواقع شما حتی نمیتوانید حدس بزنید این احساسات چه هستند. در نظر داشته باشید این افراد هرگز روراست نیستند.
-
احساسی رفتار نکنید
احساسات شخصیتان را از این معادله خارج کنید و نسبت به ترفندهای این اشخاص عکسالعمل عاطفی نشان ندهید.
توصیهء ما به شما این است که حتیالمقدرو از این افراد احتراز کنید. با این همه اگر دائماً درگیر موقعیتهایی هستید که در آنها ناچارید با این فرد کار کنید، از توصیههای زیر برای آرام و معقولماندن استفاده کنید:
-
همهچیز را مشخص کنید.
از او بخواهید همۀ انتظارات شما را یادداشت کند یا بهتر از آن خودتان چنین کاری انجام دهید و یک کپی را نزد خودتان نگاه دارید. به این ترتیب، شما یک مدرک دارید. در این نوشتهها وضوح را رعایت کنید تا بهانهای دست فرد ندهید. او دیگر نمیتواند بگوید: «نمیدانستم» یا «به خاطر نداشتم چهکار باید میکردم.»
-
عواقب کار را گوشزد کنید
حتی اگر رئیس این شخص نیستید، باز هم میتوانید عواقب این کار را به او گوشزد کنید. میتوانید تهدید ملایمی کنید و مثلاً بگویید: «اگر تا این تاریخ این آمار را تحویل ندهی، دیگر مایل نیستم در کارهایت به تو کمکی کنم.»
-
پیگیری کنید
نگذارید این فرد زمان زیادی به حال خودش باشد. اگر باید چیزی را به شما تحویل بدهد مدام به او گوشزد کنید تا نتواند به بهانۀ فراموشکردن کار، شما را دچار اختلال کند. اگر این فرد تا حد زیادی در روابطش با شما از موذیگری و دروغ استفاده میکند مکالماتتان با او را ضبط کنید تا در مواقع ضروری بتوانید از خودتان دفاع کنید.
-
اجازه بدهید این شخص دچار تردید شود
مثبت باشید و از وسوسۀ بیادبی پرهیز کنید و سعی کنید فرد را بهسمتی سوق دهید که متوجه خطایش شود و دربارۀ روش مواجههاش با افراد دچار تردید شود.
از کجا میتوانید مطمئن باشید که همکار شما فردی موذی و مهاجم است؟
همیشه چند نشانه وجود دارد و شما میتوانید راجع به این نشانهها از خود سؤال کنید. فراموش نکنید در برخی موقعیتها افراد این نشانهها را دارند اما آدمهای موذی حتماً مهاجم نیستند. برای آنکه مطمئن شوید همکارتان چه شخصیتی دارد، مدتها او را زیر نظر بگیرید و سپس او را قضاوت کنید و سعی کنید هیچگاه در قضاوت عجول نباشید.
آیا این فرد زیرلب سخن میگوید و نارضایتیاش را سرکوب میکند؟
آیا پیش آمده است کاری را که نخواهد انجام دهد، فراموش کند؟ آیا این مسئله تکرار میشود؟
آیا این فرد توقع دارد همواره از او تقدیر شود؟ حتی برای کوچکترین اقداماتش؟ و میل به تقدیر را ابراز نمیکند؟
آیا این فرد هرگز خواستههایش را صریح بیان نمیکند و توقع دارد فکرش را بخوانید؟
آیا این فرد در غیاب شما رفتاری متفاوت دربارۀ شما دارد؟
آیا این فرد تظاهر میکند به شما بیشتر از بقیه اهمیت میدهد؟
آیا این فرد اغلب نقشهای دربارۀ افراد دیگر در سر دارد؟
اما اگر خود شما آن شخص موذی و مهاجم باشید، چه؟
برای آنکه همکارانتان شما را فردی موذی یا مهاجم تلقی نکنند، صریح و صادق باشید و از جملات مستقیم و صریحی که با «من میخواهم...» یا «من نیاز دارم...» آغاز میشوند، استفاده کنید. همکارانتان را مجبور نکنید به ذهنخوانی روی بیاورند یا درگیر نقشههای پیچیده و موذیانه شما شوند. افراد مجبورند پیامهای غیرمستقیم، مبهم و غیرمشخص را نادیده بگیرند. خواستههایتان را شفاف مطرح کنید تا برآورده شوند. در این صورت مجبور نخواهید بود برای برآوردن آنها نقشه بکشید. اگر دائماً از روشهای غیرمستقیم استفاده کنید، دائماً پاسخهای ناقص دریافت میکنید و هر روز بیشتر از اطرافیانتان دلسرد میشوید و آنها نیز کمتر به شما اعتماد خواهند کرد.
-
مراجعه به مدیر
اگر هیچ راهی برای رفع قضیه پیدا نشد، به مدیر خود مراجعه کنید. اعلام مشکل به یک شخص با رتبه سلسله مراتبی بالاتر در شرکت، در رفع سریعتر مشکل می تواند بسیار کارساز باشد.
البته، برای کنترل شخصیت های دشوار و آزاردهنده در فضای کاری، که همکاران را آزار می دهند، در شرکتها دستورالعملهایی وجود دارد . زیرا هر شخصی دارای مشکلات و رفتارهای بخصوص خود است، ولی با یافتن روشهای مناسب برای مواجه شدن با این رفتارها و پیشگیری از آنها میتوان به بهبود ارتباط های کاری رسید.
معرفی کتاب شکست بیکاری:
چرا هنوز بیکار هستم؟ با وجود داشتن بهترین نمرات دانشگاهی از بهترین دانشگاهها و بهترین تواناییها چرا من حتی به مصاحبه هم دعوت نمیشوم؟ چرا تنبلترین دوست من به راحتی در بهترین شرکت استخدام شده است اما من هنوز بیکارم؟
شاید بارها این سؤالات و دهها سؤال منطقی دیگر را از خودتان پرسیدهاید، احتمالاً سرخورده و ناامید با پاسخهایی مانند اذعان به وجود پول، رابطه، پارتی و حتی استفاده ابزاری از چهره و بدن در فرآیند استخدام در ایران خود را راضی کردهاید و نهایتاً از آرزوهای خود دست کشیدهاید، رشتهای که سالها با هزاران امید و آرزو عمر خود را به تحصیل در آن صرف کردهاید به کناری گذاشته و به جبر زمانه اکنون در محیطی بسیار پایینتر از استاندادرهای ذهنی خود مشغول به کار هستید! و شاید حتی جذب بازارهای مشاغل کاذبی همچون بازاریابی هرمی و... شدهاید!
شاید این حرف کمی تلخ و ناراحت کننده باشد اما باید بدانید که: هیچ کس به جز خودتان (نه والدین، نه جامعه و نه حتی پارتی و رابطه) در عدم استخدام شما مقصر نیست.
بخش عمدهای از مشکلات نیروی کار جوان برای یافتن شغل به عواملی مانند نداشتن مهارتهای اولیه، دانش تخصصی و... بازمیگردد. متأسفانه هیچ یک از این موارد در سیستم آموزشی مورد توجه نیست و حتی رزومهنویسی را که نکتهای پایهای و اساسی محسوب میشود هم آموزش نمیدهند. این مسائل منجر میشود تا جویندگان کار با مشکلات بسیاری مواجه شوند و از دستیابی به موقعیت شغلی مناسب ناتوان باشند.
جای خالی آموزش در زمینهی نحوهی رزومهنویسی، آمادگی برای مصاحبهی حضوری و از آن مهمتر نحوهی رفتار در محیط کار به شدت در بازار کار ایران احساس میشود. با این اوصاف، کتاب شکست بیکاری (Overcome Unemployment) را میتوان نتیجهی دغدغهی مشترکی دانست که به وسیلهی پیمان احمدی و نیما بریری (Nima Boreyri) تدوین شده است. نویسندگان این کتاب تلاش کردهاند تا حد ممکن اطلاعات مورد نیاز را بومیسازی و با تجربیات خود تلفیق نمایند تا اینگونه کتاب حاضر را به راهنمایی جامع تبدیل کنند.
مطالعهی کتاب شکست بیکاری به چه کسانی توصیه میشود:
اگر به دنبال کار میگردید و یا اگر فکر میکنید شایستگی شغل بهتری را دارید، حتماً کتاب شکست بیکاری را بخوانید؛ چرا که این کتاب شما را با مهارتها و نکات مورد نیاز برای کاریابی آشنا میکند و گنجینهای ارزشمند محسوب میشود.
خرید کتاب صوتی شکست بیکاری از نوار
خرید کتاب الکترونیکی شکست بیکاری از کتابراه